Autóvezetőként, és gyalogosként – több emberhez hasonlóan –remek rálátásom van a közlekedési szabályok betartására, vagy épp betarthatóságára, illetve bizonyos hiányosságokra.
A KRESZ szerintem egyik legfontosabb célja, hogy a közlekedést – függetlenül a közlekedésre használt eszköztől – biztonságossá tegye, amennyire az lehetséges.
Ezért ez a szabályrendszer vonatkozik az autósokra, a motorosokra, a kerékpárosokra és a gyalogosokra egyaránt, hiszen ez a négy kategória általában egyszerre vesz részt a közúti közlekedésben.
Tekintve, hogy a közúti közlekedés négy résztvevős, egyértelmű, hogy bármelyikként is veszünk részt a közlekedésben, azt az előírások betartásával, de legalább úgy kell tennünk, hogy cselekedeteinkkel a másik három résztvevő testi épségét, életét, személyi szabadságát és vagyonát ne veszélyeztessük.
Egyetlen szóval kifejezve: alkalmazkodni kell!
Ezek fizikai részét és bizonyos mértékben a morális részét is, a KRESZ szabályozza… de mi van a közúti forgalomban gyalogosként részt vevők viselkedésével, ha az szabálysértő, vagy az autósok számára kifejezetten zavaró?
A KRESZ egyértelműen rendelkezik arról, hogy a gyalogos hol és milyen módon közlekedhet. Első sorban a gyalogosátkelőhelyet jelöli meg, mint az úton történő áthaladásra gyalogosok számára fenntartott helyet. Itt a gyalogosnak a megkülönböztető jelzést használó járművek kivételével minden egyéb járművel szemben feltétlen elsőbbsége van.
Ez rendben is van, bár a gyalogosok által számomra rémisztő módon legkedveltebb szabálysértése a gyalogosátkelőhely használatának elmulasztása, az úttesten történő átkelés során.
Az már önmagában is kiakasztó, ha a gyalogos a kijelölt átkelőhelytől kb. kétméternyi távolságra próbál az autók között cikázva átjutni az úttest másik oldalán található járdára… a legkiakasztóbb, ha mindezt gyermekkel teszi…
A JOGIQ című blogban Keserű Imre 2012. januárjában már foglalkozott a gyalogosokra vonatkozó KRESZ szabályokkal, írásában segít a szabályok értelmezésében
De…
A KRESZ sehol nem említi azt az esetet, amikor a gyalogos egy közlekedési lámpával ellátott gyalogátkelőhelyen olyan sebességgel mozog, mellyel az autóst illetve a forgalmat zavarja.
Keserű Imre írásában részletes magyarázat van a zavarásra, de csak a gyalogos közlekedés azon viszonylatát tekintve, ha az átkeléshez nem biztosított a gyalogosátkelőhely.
Az autósok semmilyen ráutaló magatartással nem kényszeríthetik a gyalogost a gyorsabb áthaladásra… A gyalogos feltarthatja az autósokat?
A XI. kerületben is számos olyan kereszteződés van, ahol a szélső sáv jobbra kanyarodást is lehetővé tesz, jellemzően egy időben a gyalogosátkelőhelyen történő áthaladással. Sajnos a gyalogosok közül nem egy vagy két emberrel néztem már „farkas szemet”, míg átkeltek a „zebrán”… Az arcukon a nemtörődömség tükröződött, vegyítve a „nem érdekel, nem gyorsítok, sőt…” kifejezéssel.
Azt hiszem, ez is csak az alkalmazkodásra való készség és egyáltalán hajlam teljes hiányát tükrözi... Így viszont marad a kérdés: hová tart így a világunk?
Written by Syssa®
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése