Mottó

"Az elfogadás nem jelent sem belenyugvást abba, amibe nem lehet belenyugodni, sem kritikátlanságot. Az elfogadás higgadt és elemző tudomásulvételt jelent, a valóság tiszteletét."
Popper Péter®
________________________________________________

2012. július 13., péntek

A gyalogosokat is köti a KRESZ!

   Autóvezetőként, és gyalogosként – több emberhez hasonlóan –remek rálátásom van a közlekedési szabályok betartására, vagy épp betarthatóságára, illetve bizonyos hiányosságokra.
A KRESZ szerintem egyik legfontosabb célja, hogy a közlekedést – függetlenül a közlekedésre használt eszköztől – biztonságossá tegye, amennyire az lehetséges.
   Ezért ez a szabályrendszer vonatkozik az autósokra, a motorosokra, a kerékpárosokra és a gyalogosokra egyaránt, hiszen ez a négy kategória általában egyszerre vesz részt a közúti közlekedésben.
Tekintve, hogy a közúti közlekedés négy résztvevős, egyértelmű, hogy bármelyikként is veszünk részt a közlekedésben, azt az előírások betartásával, de legalább úgy kell tennünk, hogy cselekedeteinkkel a másik három résztvevő testi épségét, életét, személyi szabadságát és vagyonát ne veszélyeztessük.
Egyetlen szóval kifejezve: alkalmazkodni kell!
   Ezek fizikai részét és bizonyos mértékben a morális részét is, a KRESZ szabályozza… de mi van a közúti forgalomban gyalogosként részt vevők viselkedésével, ha az szabálysértő, vagy az autósok számára kifejezetten zavaró?
   A KRESZ egyértelműen rendelkezik arról, hogy a gyalogos hol és milyen módon közlekedhet. Első sorban a gyalogosátkelőhelyet jelöli meg, mint az úton történő áthaladásra gyalogosok számára fenntartott helyet. Itt a gyalogosnak a megkülönböztető jelzést használó járművek kivételével minden egyéb járművel szemben feltétlen elsőbbsége van.
   Ez rendben is van, bár a gyalogosok által számomra rémisztő módon legkedveltebb szabálysértése a gyalogosátkelőhely használatának elmulasztása, az úttesten történő átkelés során.
Az már önmagában is kiakasztó, ha a gyalogos a kijelölt átkelőhelytől kb. kétméternyi távolságra próbál az autók között cikázva átjutni az úttest másik oldalán található járdára… a legkiakasztóbb, ha mindezt gyermekkel teszi…

   A JOGIQ című blogban Keserű Imre 2012. januárjában már foglalkozott a gyalogosokra vonatkozó KRESZ szabályokkal, írásában segít a szabályok értelmezésében
De…
   A KRESZ sehol nem említi azt az esetet, amikor a gyalogos egy közlekedési lámpával ellátott gyalogátkelőhelyen olyan sebességgel mozog, mellyel az autóst illetve a forgalmat zavarja.

   Keserű Imre írásában részletes magyarázat van a zavarásra, de csak a gyalogos közlekedés azon viszonylatát tekintve, ha az átkeléshez nem biztosított a gyalogosátkelőhely.
Az autósok semmilyen ráutaló magatartással nem kényszeríthetik a gyalogost a gyorsabb áthaladásra… A gyalogos feltarthatja az autósokat?
   A XI. kerületben is számos olyan kereszteződés van, ahol a szélső sáv jobbra kanyarodást is lehetővé tesz, jellemzően egy időben a gyalogosátkelőhelyen történő áthaladással. Sajnos a gyalogosok közül nem egy vagy két emberrel néztem már „farkas szemet”, míg átkeltek a „zebrán”… Az arcukon a nemtörődömség tükröződött, vegyítve a „nem érdekel, nem gyorsítok, sőt…” kifejezéssel.

   Azt hiszem, ez is csak az alkalmazkodásra való készség és egyáltalán hajlam teljes hiányát tükrözi... Így viszont marad a kérdés: hová tart így a világunk?



Written by Syssa®

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése